Cara Kecutkan Bengkak Tonsil Supaya Dapat Elak Pembedahan

Apa Itu Tonsil

Cara Kecutkan Bengkak Tonsil | Tonsil ni sebenarnya adalah salah satu komponen pertahanan badan kita dari penyakit. Biasanya orang kaitkan sel darah putih dengan keimunan badan kan, tapi harus diketahui juga yang sistem limfa pun ada kaitan dalam pertahanan badan ni. Dan tonsil adalah nodus limfa yang terletak dalam tekak kita.

Tonsil dan Kaitannya Dengan Sistem Imun Badan

Nodus limfa macam tonsil ni bertindak sebagai penapis bakteria dan virus dalam badan kita. Bila tonsil bengkak, ia memang situasi yang normal sebab itu menunjukkan yang sistem kekebalan tubuh tengah bekerja menghapuskan bakteria dan virus dan terperangkap padanya. Tonsil bengkak ni dipanggil sebagai tonsilitis.

Tonsilitis atau tonsil bengkak ni biasa terjadi kalau kita demam. Sebab tu bila kita ke klinik, doktor biasanya akan suruh kita buka mulut dan suluh bahagian tekak sebab nak tengok ada tak tonsil tengah membengkak.

Masalah Tonsil Bengkak dan Risiko

Bengkak tonsil ni normalnya akan surut. Masa ni boleh dikatakan badan kita dah dapat hapuskan bakteria dalam badan.

Apa yang jadi masalah ialah bila tonsil ni bengkak berlarutan. Akan ada risiko kesihatan lain bila jadi begini.

Doktor biasanya akan bagi antibiotik untuk pesakit tonsilitis yang biasa-biasa. Tapi andai bengkak berlanjutan, doktor akan suruh untuk operate membuang kelenjar atau nodus limfa bernama tonsil ni.

Boleh baca perkongsian Dr Ahmad Nordin yang berkongsi tentang pembedahan tonsil di laman ini ya.

Cara Kecutkan Bengkak Tonsil

Bila cakap pasal operation buang tonsil ni sebenarnya risau juga kan. Ada sahaja kes yang pesakit hilang suara dan sebagainya, cuma ia kes terpencil dan jarang berlakulah. Apa pun, teknologi perubatan kita dah canggih sekarang jadi tak perlu risau ye dengan risiko pembedahan.

Tapi lumrah orang kita biasa memang kalau boleh taknak sampai kena operate buang tonsil ya tak? Jadi eloklah ikhtiarkan apa yang patut untuk surutkan bengkak tonsil tu dulu sebelum tarikh pembedahan yang doktor tetapkan.

So sebenarnya boleh ke kecutkan bengkak tonsil ni?

Bengkak tonsil jadi berlarutan bila sistem imun badan kita tak cukup kuat melawan bakteria dan virus yang menyerang tu. Dengan konsep ni, untuk kecutkan tonsil maka kenalah kuatkan imun badan dahulu.

Beberapa Cara Kecutkan Bengkak Tonsil:

1. Pengambilan Antibiotik

Seperti yang disarankan doktor, pastikan setiapkali kita menerima ubat jenis antibiotik sila habiskan. Ubat jenis ini tujuannya untuk melawan bakteria. Jika tidak dihabiskan akan jadi tidak berkesan dan kita dengan mudahnya tewas pada serangan bakteria yang sama pada masa akan datang. Imun tidak kuat dan badan jatuh sakit nanti.

2. Mengekalkan Amalan Sihat

Ini beberapa cadangan amalan sihat untuk tujuan meningkatkan imun badan dari laman Healthline. Bolehlah kita apply ya.

  1. Tidak merokok
  2. Banyak makan sayuran dan buah
  3. Bersenam selalu
  4. Mengekalkan berat badan ideal
  5. Kurangkan alkohol jika mengamalkannya bagi yang bukan Muslim
  6. Mendapatkan tidur yang cukup
  7. Mengelakkan punca-punca jangkitan seperti membasuh tangan sebelum makan dan mencuci bahan mentah dengan baik sebelum dimasak.
  8. Mengurus stress dengan baik

Percaya atau tidak, memelihara kesihatan badan yang baik adalah langkah mencegah penyakit yang terbaik sekali. Jadi, imun badan dapat dikekalkan pada prestasi maksimum.

3. Suplemen

Ambil suplemen khas untuk kuatkan imun badan sama supaya kesan lebih cepat dan spesifik. Jika suplemen dari Shaklee, saya cadangkan 4 suplemen ini:

cara kecutkan bengkak tonsil
Set Vitamin Shaklee untuk Kecutkan Bengkak Tonsil

Boleh Klik pada gambar untuk terus membeli di Laman Web Shaklee dengan menggunakan kad debit atau kredit secara online.

  1. NutriFeron: ia dapat menguatkan imun badan bagi melawan penyakit akibat bakteria dan virus
  2. Garlic Complex: antibiotik semulajadi
  3. Vitamin C: membantu dalam menguatkan imun badan
  4. Omega Guard: membantu mengurangkan keradangan dan bengkak pada tonsil

Pengalaman Pengguna: Cara Kecutkan Bengkak Tonsil dengan Set Tonsil Shaklee

Kebanyakan pengguna berikhtiar untuk kecutkan tonsil yang terus-terusan membengkak. Ada juga yang mencuba suplemen kerana takut disuruh melakukan pembedahan tonsil oleh doktor. Apa pun, kesan pengambilan suplemen yang baik ini dengan izin-Nya juga, selain terus dengan rawatan moden di klinik dan hospital.  ambil suplemen adalah sebahagian usaha untuk menguatkan imun badan kita dengan cara membekalkan nutrisi yang cukup kepada badan. InsyaAllah, manusia hanya berusaha dan Tuhan jua yang menyembuhkan.

Semoga 2 kisah pengguna di bawah bermanfaat untuk kita ya.

Kisah 1

cara kecutkan bengkak tonsil

 

Kisah 2

cara kecutkan bengkak tonsil

 

Psss.. Sesiapa yang ingin mencuba ikhtiar kecutkan tonsil dengan Set Tonsil Shaklee, boleh terus hubungi saya di talian 01136198300, WhatsApp atau email ke vitamin.merah@gmail.com

 

Baca Selanjutnya: Tanda Kekurangan Vitamin Dalam Badan Jangan Diabaikan


Posted

in

by

Tags:

Comments

42 responses to “Cara Kecutkan Bengkak Tonsil Supaya Dapat Elak Pembedahan”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *